Historie a souvislosti

Kolébkou železnice byla Anglie. Odtud se rychle šířila do kontinentální Evropy. Železnici intenzivně budovaly i Rakousko-Uhersko a Německo.

V 70. letech 19. století došlo k výstavbě přeshraniční dráhy z českého Lichkova přes Kłodsko do Kamienca a dále do Slezska, která byla součástí důležitého železničního spojení rakouského hlavního města Vídeň a významného německého města Vratislav.

Po většinu 20. století se tento dopravní směr příliš nerozvíjel, z důvodu změn na obou stranách hranice a preference jiných dopravních směrů. Provoz na dráze byl ale zachován jak v meziválečném období mezi Československem a Německem, tak po 2. světové válce mezi Československem a Polskem. Např. v 80. letech tudy projížděl vlak Praha – Warszawa – Moskva.

Od 90 let minulého století a pak zvláště od vstupu České republiky a Polska do Evropské unie vzrůstá počet cestujících, kteří přeshraniční železniční spojení využívají. Cestující z Polska se mohou pohodlně a ekologicky dostat do Prahy nebo přes Brno do Vídně, a naopak cestující z Čech mají spojení do Wroclavi a dále do Warszawy nebo k Baltskému moři.